Upptäck vårt otroliga schackspel med avbildningen av den mystiska cykladiska civilisationen!
Här har vi nöjet att presentera ett särskilt rörande set. Det är faktiskt i avbildningen av den paleolitiska cykladiska civilisationen som detta schackbräde skapades. På öarna Kykladerna i Grekland fann vi resterna av en mycket gammal civilisation som vi härstammar från. Vi ska visa dig de konstverk som inspirerade våra konstnärer att skapa detta unika schackbräde. Här har du den mellanstora modellen, och den stora modellen hittar du bland våra schackspel i Cyclades-kollektionen.
Pjäserna, de kykladiska invånarnas söta ansikte
Detta ansikte som kallas ”Keros huvud” av mycket stor storlek (i sin helhet är det en 1,5 m marmorstaty som stod på tå….) anses vara ett av de tidigaste verken inom den grekiska konsten, som senare skulle bli mycket produktiv. Denna imponerande marmorstaty tillverkades i Kykladerna under den antika bronsåldern. Stående på tå, med armarna i kors, med hårda eller mjuka kurvor, är de idoler som finns kvar lika mystiska i sin användning som i sin betydelse.
Marmor under bronsåldern?
Ja, paradoxalt nog är det en bronsåldersstaty i marmor som har kommit ner till oss! Bronsåldern inföll under det 3:e årtusendet f Kr och är alltså förhistorisk. Spridningen från den anatoliska bronsmetallurgin omkring 3200 f.Kr. till Cypern och ända bort till Egeiska havet och därmed de öar som det skyddar, representerar övergången till stenåldern (eller neolitisk, från grekiska ”neo” ny och ”lithos” sten).
Ett strömlinjeformat, geometriskt ansikte
Vi kallar dem idoler, men vet ingenting om dem. Kopplade till döden, skyddet av de döda eller moderskap vet vi inte vilken roll dessa statyer hade i Grekland. Vad vi däremot vet är den process som användes för att bygga dem. De är gjorda av marmor och polerades med pimpsten som är vanligt förekommande i regionen, vilket gav statyerna en mycket slät yta. Det här Lyre-formade huvudet är slående symmetriskt. Endast näsan och öronen är något upphöjda. Vi vet dock att statyetten var målad, vilket var fallet med nästan alla statyetter i Grekland. Arbetet kan verka enkelt och överskådligt, men i själva verket är det tvärtom och kräver att man använder verktyg som en kompass. Om dessa arkaiska ansikten verkar moderna för dig beror det på att de är en stor inspirationskälla för samtida konstnärer och de från 1900-talet som Brancusi, Modigliani eller Picasso.
Ett parti relikschack i modern tappning
Ordet lämning kommer inte från grekiskan utan från latinets uistigas, som betyder ”spår”. Det är faktiskt så att dessa monument, arrangemang av stenar, är spåren efter våra förfäder, män som ligger till grund för den västerländska civilisationen. Tornen i detta schackspel som hedrar en förlorad civilisation byggdes på spåren av Kykladerna, som du kan se här…
Cykladiska hästar, schackspelande ryttare
Dessa rörliga hästar hittades i gravarna hos invånarna på öarna Kykladerna. Vi kan bara beundra finessen i denna prestation, som redan får oss att känna all den kärlek som människor kommer att ha för sina djur och särskilt för hästar, som har representerats många gånger. Det är möjligt att detta är ett vittnesbörd om livet för en person som ägde hästar, som till exempel är brukligt i Mayotte, där gravarna representerar delar av den avlidnes liv.
Ryttarna i det antika schackspelet är därför inspirerade av dessa verk med stor finess har våra hantverkare kunnat återskapa denna primitiva konst som fortfarande talar mycket till oss.
Geometriska idoler, schackspelets kung, dam och löpare
En gång till överraskar kykladisk konst med den symmetri och geometriska utförande som den så obestridligt demonstrerar! Kungen, dåren och drottningen är därför inspirerade av de så kallade cykladiska idolerna. Denna hållning, med armarna korsade över magen, är mycket mystisk och lämnar fantasin fritt spelrum: är de beskyddare, är de i en rituell position, är de sovande? Denna ställning kan påminna oss om en annan mycket känd staty, som också kommer från stenåldern, den paleolitiska (från grekiska ”palaios” forntida och ”lithos” stilla, den första långa perioden av förhistorien då släktet homo fortfarande var jägare och samlare). Även om hon hittades i Wien har hon också förvånansvärt små, nästan korslagda armar, som hon håller över sina bröst; symmetrireglerna respekteras också här. Vi ser här hur viktigt moderskapet är, och hon verkar sova med armarna på brösten i en nästan vaktande ställning, kanske för att skydda härdens eld? Som den grekiska gudinnan Vesta?
Kykladerna och den kykladiska civilisationen
Den viktiga kykladiska kulturen under senneolitikum och tidig bronsålder är mest känd för sina platta, schematiska skulpturer som höggs ut ur öarnas rena vita marmor, århundraden innan den stora minoiska civilisationen under den mellersta bronsåldern uppstod på Kreta i söder. (Dessa figurer plundrades från begravningar för att tillfredsställa en blomstrande cykladisk antikvitetsmarknad från det tidiga 1900-talet. århundradet).
Livet på Kykladerna
En särpräglad neolitisk kultur, med inslag från Anatolien och det grekiska fastlandet, växte fram i västra Egeiska havet före 4000 f.Kr.-C., baserad på emmer och vildkorn, får och getter, grisar och tonfisk, som uppenbarligen släpptes från små båtar (Rutter). Utgrävda platser inkluderar Chalandriani, Phylakopi, Skarkos, Saliagos och Kephala (på Kea) med tecken på kopparbearbetning. Var och en av de små kykladiska öarna hade inte plats för mer än några tusen personer, även om senkykladiska båtmodeller visar att femtio roddare kunde samlas ihop från de utspridda samhällena (Rutter), och när den högt organiserade palatskulturen på Kreta utvecklades förlorade öarna sin betydelse, med undantag för Delos, som behöll sitt arkaiska rykte som helgedom under hela antiken och fram till kristendomens uppkomst.
Ett mycket samtida intresse för detta mysterium?
De första arkeologiska utgrävningarna på 1880-talet följdes av systematiskt arbete av British School i Aten och Christos Tsountas, som 1898-1899 studerade gravplatser på flera öar och myntade begreppet ”cykladisk civilisation”. Intresset avtog för att sedan ta fart igen i mitten av 1900-talet, när samlare började tävla om de moderna figurer som såg så lika ut som Jean Arps eller Constantin Brâncușis skulpturer. Platser plundrades och en blomstrande handel med förfalskningar växte fram. Sammanhanget för många av dessa cykladiska figurer har till stor del förstörts och deras betydelse kommer kanske aldrig att förstås fullt ut. Det är därför en mystisk civilisation som i hög grad fascinerar européerna, vilket efterfrågan vittnar om.
Känner vi till den kykladiska civilisationens historia?
Ett annat spännande och mystiskt föremål är de kykladiska stekpannorna. Och ja, så överraskande som det kan verka! Exakt arkeologi har avslöjat konturerna av en jordbruks- och havskultur som emigrerade från Anatolien omkring 5000 f.Kr. Den kykladiska kulturen utvecklades i tre faser mellan ca 3300 och 2000 f.Kr., då den alltmer dränktes av det växande inflytandet från det minoiska Kreta. Den kultur på det grekiska fastlandet som var samtida med den cykladiska kulturen är känd som den helladiska perioden.
Och geografiskt?
Kykladerna består av cirka 220 öar, de viktigaste är Amorgos, Anafi, Andros, Antiparos, Delos, Ios, Kea, Kimolos, Kythnos, Milos, Mykonos, Naxos, Paros, Folegandros, Serifos, Sifnos, Sikinos, Syros, Tinos och Thira eller Santoríni. Det finns också många mindre öar, bland annat Donousa, Eschati, Gyaros, Irakleia, Koufonisia, Makronisos, Rineia och Schoinousa. Namnet ”Kykladerna” syftar på de öar som bildar en cirkel (”cirkulära öar”) runt den heliga ön Delos. De flesta av de mindre öarna är obebodda.
Öarna består av bergstoppar, med undantag av två vulkaniska öar, Milos och Santorini. Klimatet är i allmänhet torrt och milt, men med undantag för Naxos är jorden inte särskilt bördig. Jordbruksprodukterna omfattar vin, frukt, vete, olivolja och tobak. Lägre temperaturer registreras på högre höjder och dessa regioner upplever i allmänhet inte vinterväder. Kykladerna gränsar i söder till Kretanska havet.
Vårt kykladiska schackspel, frukten av en stor prestation
Som du har sett är detta schackspel resultatet av omfattande forskning. Det läser havets blå, som finns på de cykladiska öarna, liksom jordens bruna som är specifik för dessa människors livsstil som lever sedan urminnes tider. Dessa delar är gjorda av mässing, vilket innebär att det är möjligt att uppnå vackra kontrasterande effekter genom att polera vissa områden och inte andra. Resultatet blir en mycket modern look. Dessutom kommer det inte att undgå dig att dessa föremål är inspirerade av en bronsålderscivilisation, så materialet är uppenbarligen en nick till det!
MATERIAL OCH MÅTT FÖR CYKLADISKT SCHACKSPEL
-
Kungens höjd- 10cm
-
Setets vikt- 3kg
-
Färger- Turkosblå och Mörkbrun
-
Tema- Kykladerna<
-
Material- Mässing
-
Stycken- 32 stycken
Stycken- 32 stycken
Gillade du dessa fantastiska schackpjäser?♟♕ De här Schackspel Mmytologi kommer du säkert också att tycka om. För att se fler schackpjäser, kan du också besöka metallic schackuppsättning samling . Eftersom vi har flera typer av material, former, storlekar rekommenderar vi dig att upptäcka hela samlingen tillägnad alla våra schack pjäser.
Vill du ha ett set med schackbräde + schackpjäser? Då behöver du hitta ditt schackbräde också, besök samling av schackbrädor ! ♝