Ett magnifikt schackbräde Inlagt med oliv- och wengeträ, lyxen av en prestation…
Vi har arbetat med våra hantverkare under lång tid, och varje år ser vi dem göra flera av dessa vackra handgjorda schackbrädor i förgylld rosenträ .
Vi frågade våra hantverkare om de kunde tänka sig att sälja dem till allmänheten. Deras svar var enkelt: ”Hur?” Så här är vi nu. Vi visar upp våra finaste designers färdigheter. Detta är din möjlighet att dela deras passion för schack och kvalitetsträarbete.
Vi erbjuder ett begränsat antal av dessa förgyllda schackbräden i rosenträ.Våra designers har redan producerat femtio av dessa unika schackbräden och har gått med på att producera ytterligare ett antal schackbräden baserat på din förfrågan.
Vill vi betona: Dessa är modeller av massivt lövträ. Faneringstekniken består av att överlagra ädla träslag på träslag av lägre kvalitet. Vårt schackbräde, i detta fall, är inte tillverkat med denna teknik utan helt av trä av bästa kvalitet. Det är inte fanerat utan snidat från en enda träbit, schackbrädet är massivt trä.Som sådant
kommer schackbrädet med tiden att göra vad massivt trä gör: Det kommer att få en patina djup och .strålande och kan uppvisa vissa mindre tecken på naturliga rörelser (färgförändringar). Detta är inte ett tecken på defekt, utan ett naturligt resultat av själva träet. Varje träbit är unik. Även plankor från samma träd kan ha olika ådring och nyans; återigen är detta resultatet av att våra hantverkare använder äkta massivt lövträ i motsats till ett syntetiskt material.
Var säker på att ditt schackbräde, om det hanteras med omsorg och behandlas korrekt, kommer att hålla i generationer.
Olivträet på detta schackbräde, fyllt med mening
I Grekland hade vilda oliver redan plockats sedan neolitisk tid, men den plats där inhemsk olivodling började var troligen Kreta. Arkeologiska data och historiska upptäckter bekräftar att olivodling och handel med olivolja var utbredda på Kreta under den minoiska perioden (3000-1000 f Kr), vilket också delvis förklarar den ekonomiska boom som ägde rum på ön under denna period. I palatset i Knossos har man hittat keramik (krukor) och stencisterner för lagring av olivolja, och i Phaistos kan man se fynden av en oljekvarn från denna period.
De gamla grekerna introducerade olivodling i sina kolonier : Sicilien, södra Frankrike, Spaniens västkust och Svartahavskusten. De älskade och avgudade olivträdet och tillskrev dess ursprung en religiös och sakrosankt karaktär och dömde till döden den som förstörde ett olivträd. Budbärare kom för att sluta fred genom att bära en olivkvist, medan den enda belöningen för vinnarna av de olympiska spelen var en krans av olivblommor. Många grekiska filosofer studerade de medicinska egenskaperna hos detta heliga träd. Dioscorides, Diocles, Anaxagoras, Empedocles, Hippocrates; Hippocrates kod innehåller mer än 60 olivbaserade behandlingar.
Medvetna om värdet av olivolja bidrog romarna till spridningen av olivträdet i hela sitt imperiums territorier. Handeln fortsatte att utvecklas och romerska skepp transporterade stora mängder olja till regioner där olivträd inte odlades, eller där olivolja var en bristvara på grund av låg produktion. Detta var en
tid då nya tekniker för olivutvinning utvecklades och stora framsteg gjordes i spridningen av olivrelaterad kunskap.
Olivträdet odlas i det heliga landet, i Betlehem, och har skyddats av kristen lag och Bibeln sedan urminnes tider. Olivträ odlas endast från beskurna grenar, inte genom att förstöra träden. Det sägs att livets träd i Edens lustgård var ett olivträd. Olivträ ger insikt, inspiration, underlättar kommunikation, främjar frid, glädje och en djup känsla av hängivenhet.
Olivträ, heligt i Bibeln
I Gamla testamentet användes det för att smörja profeter och kungar, och för att tända lamporna i Guds hus med det symboliska syftet att läka, rena och ge näring.
I Nya testamentet beskrivs Jesus Kristus som ”den smorde” eller Messias, vilket betyder smord med olivolja. Jesus berättar historien om den barmhärtige samariern som använde olivolja för att bota. När Jesus begav sig till Jerusalem bad han på Olivberget, där han undervisade sina lärjungar om Guds ord. Jesus bad också under ett olivträd efter den sista måltiden och innan han korsfästes på ett kors gjort av olivträd nära Getsemane trädgård i Jerusalem. Det är därför radband är gjorda av olivträ. Av respekt skyddar invånarna i det heliga landet dessa träd och hugger inte ner dem.
Olivträdet anses också vara en symbol för fred. Under den stora översvämningen återvände en duva som Noa skickat från arken för att leta efter land med en olivkvist i näbben. Här symboliserade den fred och välvilja och visade att gudarnas vrede hade upphört. Olivträet symboliserar fred mellan Gud och mänskligheten.
Lori Bruno Magika Salem Massachusetts – Spirituell diva enligt Lori Bruno, klärvoajant, högprästinna arvtagare till de sicilianska visheternas hantverk, och ägare av Magika i Salem, Massachusetts. ”Olivträdet kan aldrig ätas av maskar och kan leva i 1 000 år. Ärkeängeln Michael och alla änglar resonerar med olivträ eftersom det är heligt och okorrumperat.”
Wengé, ett exotiskt svart träslag för schackbräde
Färg/utseende: Kärnveden är mellanbrun, ibland med en rödaktig eller gulaktig nyans, med nästan svarta strimmor. När träet ytbehandlas (särskilt med olja) kan det bli nästan svart.
Ådring/Textur: Ådringen är rak, med en mycket grov textur. Låg naturlig lyster.
Finalkorn: Diffust diffus poröst; stora till mycket stora porer utan specifikt arrangemang, mycket få till antalet; solitära och radiella multiplar av 2-3; mörkbruna mineralavlagringar ibland närvarande; medelstora strålar inte synliga utan lins, normalt avstånd; parenkym vasicentrisk, sammanflytande, med breda band av parenkym i allmänhet lika tjocka som porerna.
Tålighet mot väder och vind: mycket tålig och motståndskraftig mot angrepp.
Lukt: Wenge har en svag, något bitter lukt vid bearbetning.
Hållbarhet: Detta träslag är inte upptaget i CITES bilagor, men finns med på IUCN:s röda lista. Den klassificeras som hotad på grund av en populationsminskning på mer än 50 % under de senaste tre generationerna, orsakad av en minskning av dess naturliga utbredningsområde och exploatering.
Ett inlagt schackbräde, historien om marquetry
Möbler med inläggningar av ädelträ, metaller, glas och stenar var kända i den antika världen och romerska exempel har återfunnits i Pompeji och Herculaneum från det första århundradet, vilket visar att tekniken var mycket avancerad. [2] Återupplivandet av tekniken med fanerad marquetry inspirerades av 1500-talets Florens och Neapel och i slutändan av klassisk inspiration. Marquetry bygger på florentinska tekniker för inläggning av massiva marmorskivor med motiv som formats av justerade marmorskivor, jaspis och halvädelstenar. Detta arbete, som kallas opere di commessi , har medeltida paralleller i centrala Italien, som kallas Cosmati . -Tekniken är känd på engelska som pietra Doura, för de ”hårda stenar” som användes: onyx, jaspis, karneol, lapis lazuli. I Florens är Medici-kapellet i San Lorenzo helt täckt av färgad marmor med hjälp av den krävande sågtekniken sautoir.
Träinfattningar utvecklades i Antwerpen och andra flamländska centra för lyxmöbelsnickeri i början av 1500-talet. Hantverket importerades helt till Frankrike efter mitten av 1600-talet för att skapa möbler av enastående lyx som tillverkades i den kungliga Gobelinsfabriken, med ansvar för att leverera möbler för att dekorera Versailles och de andra kungliga residensen av Louis XIV . De första mästarna i fransk marquetry var flamländaren Pierre Golle och hans svärson André-Charles Boulle, som grundade en dynasti av kungliga och parisiska möbelsnickare (ébénistes) och gav namn åt en marquetryteknik som använde sköldpadd och mässing med arabesque tenn eller fint folierade motiv. Boulle marquetry föll i onåd på 1720-talet, men återupplivades på 1780-talet.
Under de följande decennierna arrangerades noggrant matchade kvartssågade faner sågade från samma träbit symmetriskt på fodral och kontrasterades med stöd av förgylld brons. På 1750-talet blev blomsterintarsia populärt i parisiska möbler och användes av möbelsnickare som Bernard van Risenbergh , Jean-Pierre Latz och Simon-François Oeben . De mest kända franska kungliga möblerna med fanér av marqueteri är de som levererades av Jean Henri Riesener på 1770- och 1780-talen. Bureau du Roi var det mest kända av dessa berömda mästerverk.
KARAKTERISTIKA FÖR WENGE OLIVIER WOOD MARQUET SQUAREBOARD
- Olivewood och Wenge kvadrater
- Färger: Beige, svart och lila kantad