När du börjar lära dig att spela schack måste du först lära dig att bekanta dig med de olika pjäserna, positioneringen av dessa pjäser på brädet och deras grundläggande rörelser. Det är vad vår artikel kommer att lära dig på mindre än 10 minuter!
Om du är nybörjare måste du också bekanta dig med några av de specifika rörelserna för var och en av pjäserna.
Samt vilken funktion de kan ha när du avancerar dem genom spelet. …. Även detta kommer du att lära dig under dessa 10 korta minuter.
Schack är ett strategispel som kräver kritiskt tänkande och tillräcklig skicklighet, förståelse och behärskning av alla rörelser och funktioner hos varje pjäs om du hoppas kunna vinna ett parti. Faktiskt inte, det är inte ett spel som kräver dessa färdigheter, det är ett spel som lär dig dem!
Summering:
2. Schackbrädets layout och ”namnen” på rutorna
3. Böndernas positionering och deras rörelser
4. Positionering
av tornen och deras rörelser
5. Positionering
av riddare och deras rörelser
6. Positionering
av biskopar och deras rörelser
7. Positionering
av drottningar och deras rörelser
8. Placering av
kungar och deras rörelser
1. Schackbrädans orientering
Det är viktigt att orientera ditt schackbräde på rätt sätt så att varje sida är korrekt uppställd. Ett enkelt sätt att komma ihåg detta är att säga till sig själv, ”vit till höger.”
Se bilden nedan som visar rätt orientering som ditt schackbräde ska ha:
2. Schackbrädans layout och rutornas ”namn”
Först måste du bekanta dig med schackbrädans layout. Det består av 64 rutor och varje spelare – Vit och Svart – har 16 schackpjäser.
I början av varje parti har båda spelarna 8 bönder, 2 torn, 2 springare, 2 löpare, 1 drottning och 1 kung.
Schackbrädet har ett namn för varje ruta.
Fälten som bildar den horisontella delen av schackbrädet har namnen A till H.
De rutor som bildar de vertikala delarna av schackbrädet är numrerade från 1 till 8.
De åtta bönderna är placerade och inriktade på den andra uppsättningen rutor, a2 till h2 och a7 till h7, framför var och en av de andra schackpjäserna.
Tornet, löparen, springaren, damen och kungen är placerade bakom de åtta bönderna, från a1 till h1.
Schackbrädet är också vertikalt uppdelat i två delar: kungens flygel och drottningens flygel.
Kungens och drottningens positioner på de två sidorna av brädet dikterar och identifierar rollerna för varje schackpjäs i viss utsträckning. Titta på exemplet nedan.
Som du kan se på schackbrädet ovan är kungsflygeln alltid på höger sida av brädet, medan damflygeln är på vänster sida.
Det innebär att alla andra schackpjäser på höger sida kallas för kungsflygelpjäser, medan de på vänster sida kallas för damflygelpjäser.
Till exempel kallas de fyra första bönderna på höger sida för kungens bönder, medan de på den andra sidan kallas för drottningens bönder.
Låt oss nu undersöka varje schackpjäs, deras respektive positioner och deras grundläggande rörelser i spelet.
3. Böndernas positionering och rörelse
Om du placerar alla dina bönder först rensar du brädstapeln så att resten av dina pjäser kan placeras snabbare.
är den mest talrika pjäsen i termer av kvantitet.
Du kommer att märka att de är den minsta pjäsen på brädet. De är vanligtvis de som inleder spelet, vilket innebär att de sannolikt är de första pjäserna du kommer att flytta i början.
Naturligtvis är detta inte alltid fallet, särskilt för avancerade spelare som använder andra eller starkare schackpjäser för att starta spelet.
Vissa avancerade spelare anser att det är en dålig missuppfattning för schacknybörjare att tänka på bonden som en enkel, svag schackpjäs.
Bondeförflyttningar
Var och en av dina bönder flyttar fram ett fält i taget.
Du får dock flytta en av dina bönder två fält direkt framåt endast vid det första draget.
När du slår en fiendepjäs flyttas din bonde en ruta diagonalt.
En speciell funktion för din bonde är att när du har lyckats flytta den till slutet av fiendens sida av brädet, kan du ”byta” den mot vilken pjäs som helst utom mot en annan kung.
De flesta schackspelare väljer vanligtvis en annan dam till sin fördel.
4. Tornens placering och rörelse
Det är lätt att komma ihåg att placera tornen i hörnen, precis som tornen i ett riktigt slott.
Det ser ut som ett slottstorn i de flesta schackspel.
Du börjar med två tornpjäser. Den är ofta känd som den ”raka” schackpjäsen på grund av hur den rör sig runt brädet.
Tornets rörelser
När du flyttar ditt torn i strid flyttar du det rakt fram, framåt eller bakåt, eller från sida till sida (horisontellt eller vertikalt i korthet).
Det kan flytta eller ”hoppa” var som helst på brädet från 1 till 7 rutor i en rak linje i valfri riktning, så länge det inte finns någon mellanliggande schackpjäs i dess väg.
Det finns ett speciellt drag som kallas castling, som låter dig flytta ditt torn och kung på samma gång. Detta är ett specialdrag du kan göra för att försöka hålla din kung säker.
5. Riddarnas placering och deras rörelser
Ett litet inslag av humor kombinerat med ett minnesord: tänk dig att du sätter några illaluktande hästar på schackbrädet och du vill att de ska vara borta från kungen och drottningen (för att inte störa Hans Majestät).
Din riddare, som du kan utläsa av dess namn, tar formen av en häst, en viktig symbol i historiska slag där riddarna själva red hästar för att attackera sina fiender.
Den ses ofta som en unik schackpjäs på ditt bräde som du måste använda klokt.
Förstå strategin bakom att använda riddaren kan hjälpa dig att hålla spelet till din fördel.
Riddarnas rörelser
Riddarens
rörelse
är exceptionell och specifik. Det är den enda pjäs du kan använda för att hoppa över andra schackpjäser. Den rör sig i form av ett stort ”L”.
Det betyder att du måste flytta den två rutor framåt eller bakåt, eller vänster eller höger, och sedan göra en vinkelrät förflyttning en ruta framåt, för att få ”L”-formen.
Detta detaljerade drag begränsar å andra sidan springaren till bara åtta positioner på brädet.
6. Löparnas placering och deras rörelser
Löpare placeras mellan riddarna och kungen och drottningen. Placera dem helt enkelt bredvid riddarna.
Det är en hög, smal schackpjäs med några kurvor, en spetsig ände och ett unikt snitt på toppen.
De flesta nybörjare anser att denna pjäs är mycket svagare än tidigare schackpjäser eftersom den ibland kan bli lätt attackerad och sårbar för fiendens attacker.
Löpare flyttar
Var och en av dina löpare är placerad på motsatt sida av brädet (de är symmetriska) och har olika färger.
Det betyder att du har både en löpare på drottningssidan och en löpare på kungssidan placerade på den svarta eller vita rutan.
Placeringen av färger är avgörande eftersom din löpares rörelse beror på den. Din löpare rör sig diagonalt, framåt eller bakåt över brädet.
För en av dina löpare som placeras på den vita rutan måste du flytta den diagonalt och använda den för en attack som endast är begränsad till de vita rutorna.
Detsamma gäller för din andra löpare som är placerad på den svarta rutan på andra sidan spelplanen.
7. Drottningarnas placering och deras rörelser
Den ruta som din drottning placerar sig på spelar roll.
Ett enkelt sätt att komma ihåg detta är att drottningen vill matcha sin outfit. Den vita drottningen på den ljusa rutan, den svarta drottningen på den mörka rutan.
Din dam är en av de största pjäserna på ditt schackbräde med en kronform i änden.
Det är din mest kraftfulla och mest känsliga pjäs i spelet av flera anledningar.
Det är en pjäs som du måste ägna mycket uppmärksamhet åt: om du förlorar den, kommer den sannolikt att spela till din nackdel…
Drottningens rörelser
Drottningens rörelser är dynamiska och mångsidiga. Hennes kraft att attackera de flesta fiendepjäser ligger i hennes förmåga att röra sig som tornet och löparen tillsammans.
Det betyder att hon kan röra sig i en rak linje, framåt, bakåt eller från sida till sida, precis som tornet.
Damen kan också röra sig diagonalt i vilken riktning som helst, precis som din löpare.
Observera bara att din drottning alltid placeras till höger om din kung, och om den placeras på en vit ruta kan den bara röra sig diagonalt över de vita rutorna på brädet.
Samma regel gäller också om din drottning placeras på den svarta rutan på spelplanen.
Detta kombinerade drag gör drottningen tillräckligt kraftfull för att fånga alla fiendepjäser i spelet.
Damen kombinerar dragen från tornet och löparen, vilket gör henne till en särskilt formidabel pjäs: hon kan flytta horisontellt, vertikalt och diagonalt.
8. Kungarnas placering och deras rörelser
I det
här skedet kommer det bara att finnas en ledig ruta, så din kung bör naturligtvis ta dess plats.
Din kung har en korssymbol i sin ände och är den högsta pjäsen du äger. Det är den mest värdefulla pjäsen i schackspelet.
Din kungs existens håller ditt spel vid liv, och för att upprätthålla detta status quo måste du skydda din kung till varje pris.
Om din motståndare angriper din kung, är spelet över och du har förlorat.
Kungens rörelser
Din
kung
har dock begränsade rörelser. Han kan bara flytta en ruta i alla riktningar en gång.
Du måste också se till att du inte flyttar din kung till en position där en fiendepjäs kan sätta honom matt.
Kungen kan vara inblandad i ett speciellt drag som kallas rokade med tornet.
Detta drag tjänar till att bättre placera din kung säkert och låta ditt torn ansluta sig till leden i mitten av brädet och bekämpa fientliga pjäser..
.