Varje pjäs i schackspelet har sina egna unika drag. För att bli en bra schackspelare måste du förstå dessa olika drag och hur de kan användas för att vinna spelet. För varje schackpjäs kommer vi att titta på startpositionen, schackdrag, notation, översikt och några extra proffstips för att påskynda din inlärningskurva.
Det finns 6 schackpjäser. Här är de:
– Kungen
– Damen (eller drottningen)
– Tornet
– Löparen
– Springaren
– Bonden
Den här sidan kommer att handla om schackpjäsernas startposition, hur de rör sig, hur &.
nbsp; rörelserna i schack bedöms, och deras styrkor/svagheter jämfört med andra schackpjäser. Tabellen över pjäsernas värde kan förklaras med de drag som vi nu ska presentera för dig!
Sammanfattning:
0. Den första placeringen av schackpjäser
4. Drottningens (eller drottningens) drag i schack
4.2 Försiktighetsåtgärder med drottningen
0. Den första positioneringen av schackpjäser
Schack spelas på ett schackbräde som är indelat i 64 rutor med alternerande färg, vilket liknar det som används för dam. De ljusa rutorna kallas ”ljusa” eller ”vita”, och de mörkare rutorna kallas ”mörka” eller ”svarta”.
Sexton vita och sexton svarta pjäser placeras på brädet i början av spelet. Brädet placeras så att en vit ruta finns i hörnet närmast varje spelares högra sida.
Varje spelare har sexton pjäser och de är placerade enligt följande:
- Tornen placeras i de yttre hörnen, på höger och vänster kant.
- Riddarna placeras omedelbart innanför tornen.
- Löpare placeras omedelbart innanför knyttarna.
- Damen placeras på den centrala rutan med samma färg som spelaren: vit dam på den vita rutan och svart dam på den svarta rutan.
- Kungen tar den lediga rutan bredvid damen.
- Bönderna placeras en ruta framför alla andra pjäser.
I slutändan får vi våra pjäser placerade så här på schackbrädet:
1. Kungen flyttar i schack
Kungen är pjäsen med ett kors över sig. Den kanske inte är den mest kraftfulla pjäsen i schack, men den är definitivt den viktigaste. Om du förlorar din kung har du förlorat partiet. I början av spelet måste du se till att du skyddar din kung. Senare i
spelet kan kungen bli en mycket kraftfull allierad i en attack, så var beredd att använda honom.
Den vita kungen börjar på fält e1 och den svarta kungen börjar på fält e8. Den senare måste vara kungens motsatta färg.
Kungen kan flytta en ruta i valfri riktning. Den kan inte hoppa över en pjäs, så i början av ett schackparti finns det inget möjligt drag som kungen kan göra eftersom den är omgiven av andra pjäser.
Den enda begränsningen kungen har när den förflyttar sig är att den inte kan förflytta sig till en ruta som attackeras av motståndarens pjäser.
Kungen schackmatt
Om en sida angriper motståndarens kung kallas detta för schack. Om kungen attackeras och det inte finns någon rörelse som förhindrar att kungen tas, är det schackmatt och spelet är över.
schackmatt, och spelet är över.
2. Tornets
drag i schack
Tornet är den pjäs som ser ut som ett slott. Det är en mycket stark pjäs, även känd som en majorpjäs, och dess styrka överträffas endast av damen!
Varje sida börjar med två torn placerade vid de fyra hörnen av brädet. Torn är värda 5 poäng i schack. Även om poäng inte nödvändigtvis är kärnan i ett schackspel, ger de en indikation på en pjäs styrka. Om du ger upp en 3-poängspjäs i utbyte mot motståndarens torn, är det vanligtvis en bra fångst för dig (naturligtvis beror allt på situationen).
Tornet kan flytta hur många rutor som helst både horisontellt och vertikalt. Det kan inte hoppa över en annan pjäs, så i början av spelet kan det inte heller flytta sig.
I början av spelet är tornet omgivet av en bonde och en springare. Ett misstag som nybörjare gör är att aldrig involvera tornet i spelet. Tornet
är sällan inblandat i början av spelet, men du måste hitta ett sätt att använda det senare i spelet, för annars berövar du dig själv en av de mest intressanta schackpjäserna.
Rock, vad är det?
Castling är en specialregel som tillåter din kung att flytta två rutor till höger eller vänster, medan tornet på den sidan flyttas till motsatt sida av kungen. FIDE, den internationella organisation som styr schackreglerna, definierar kastning på följande sätt:
”Detta är ett drag av kungen och något av tornen med samma färg längs spelarens första rang, som räknas som ett enda kungsdrag och utförs på följande sätt: kungen flyttas från sitt ursprungliga fält två rutor till tornet på sitt ursprungliga fält, sedan flyttas tornet till det fält som kungen just har korsat.”
3. Löparens
drag i schack
Löparen är inte lika stark som tornet och anses vara en mindre pjäs. Den kan dock täcka mycket mark och fungerar bra i par.
Du börjar med två löpare. De är placerade precis bredvid kungen och drottningen. Du kommer att ha en löpare på de ljusa rutorna och en löpare på de mörka rutorna. De kommer alltid att stå på samma färgade ruta under hela spelet. Löparen
är värd 3 poäng i ett schackparti, motsvarande en springare.
Löparen kan flytta diagonalt till så många rutor som den vill, utan att hoppa över en annan pjäs. I början av spelet blockeras löparna av bönder, men du kommer vanligtvis att flytta dina bönder tidigt. Detta öppnar dörren för löparna att bli involverade i spelet. Löpare
kommer att vara en av de viktigaste pjäserna du använder tidigt i spelet för att attackera din motståndare.
4. Damdrag (eller drottningdrag) i schack
Damen är pjäsen med en krona över sig, men utan ett kors (detta är reserverat för kungar). Den är den mest kraftfulla schackpjäsen och kombinerar drag från torn och löpare. Liksom tornet anses den vara en viktig pjäs i schack.
Att använda damen på rätt sätt är en av de viktigaste sakerna att göra i ett schackparti. Den är kraftfull, så du måste använda den, men om den inte är skyddad kan din motståndare fånga din drottning, vilket vanligtvis leder till en snabb förlust. …. Drottningen är värd 9 poäng, vilket är mer än tornet och löparen tillsammans!
Drottningen kombinerar löparens och tornets rörelser. Hon kan flytta till vilken ruta som helst diagonalt, eller upp, ner och i sidled på lika många rutor utan att hoppa över en annan pjäs.
I början av ett schackparti är det i allmänhet inte nödvändigt att flytta din dam. Den kommer att stödja dina bönder, löpare och springare i händelse av överambitiösa attacker från din motståndare. När du närmar dig mittspelet (cirka 15 drag) kan damen börja bli lite mer involverad och spela mer offensivt.
Försiktighetsåtgärder att vidta med damen
Ett av de största misstagen som nybörjare gör med sina damer är att ta in dem i spelet för tidigt. De antar att eftersom de är de mest kraftfulla, måste de få in dem i striden tidigt. Det låter bra, men i teorin fungerar det inte. Spelare som får ut sina damer tidigt slösar vanligtvis bort mycket tid på att utveckla dem. Din motståndare kan koncentrera sig på att utveckla sina pjäser mot centrum medan du oroar dig för din dams säkerhet.
I början av ett parti gör damen ensam nästan aldrig någon skada. Men när den blandas med löpare, springare och torn gör drottningen mycket skada. När du flyttar fram din dam i början av spelet, se till att den täcker så många pjäser som möjligt. På så sätt, när en av dina pjäser inleder en attack, kommer din drottning att finnas där för att stödja attacken, men kommer inte att vara i fara.
5. Springaren flyttar
i schack
Springaren är den pjäs som ser ut som en häst. Det är den mest komplicerade pjäsen att förklara eftersom den har en mycket speciell rörelse. Kavaljeren är värd 3 poäng och anses vara en mindre pjäs. Den anses i allmänhet vara lika stark som en löpare, men av sina egna skäl. Även om båda pjäserna är värda 3 poäng, finns det positioner där riddaren regerar högst.
Varje spel börjar med två riddare. De kommer att placeras mellan tornet och löparna på fälten B1/G1 för vit och B8/G8 för svart.
Riddaren är den enda pjäsen på spelplanen som kan hoppa över en annan pjäs. På så sätt är springaren ett steg före drottningen, men har fortfarande mindre räckvidd än drottningen.
Springarens rörelse kan illustreras som ett L. Du kan föreställa dig det som en två-till-en- eller en-till-två-strategi. Detta innebär att ryttaren kan flytta två rutor upp/ner/sidledes följt av en ruta för att göra ett L eller så kan han flytta en ruta upp/ned/sidledes följt av två rutor för att göra ett L.
Som vi nämnde tidigare kan springaren också hoppa över en annan pjäs.
Detta innebär att även om springaren är omgiven av pjäser kan den fortfarande flytta samma antal rutor (förutsatt att slutdestinationen inte är upptagen av en annan pjäs som du äger).
Det är viktigt att notera att springare är mycket mer värdefulla i mitten av brädet. De är i allmänhet inte särskilt effektiva på kanten av brädet och är ännu mindre effektiva i hörnen. Se till att dina riddare alltid är fokuserade på mitten av brädet. Det är också viktigt att komma ihåg att springare bör räknas bland de första pjäserna du flyttar fram, efter bönderna.
6. Bondeförflyttningar i schack
Bonden är den grundläggande pjäsen i schack och varje sida börjar med åtta bönder.
Varje bonde är värd 1 poäng. Även om detta kanske inte verkar så mycket, kan många bra schackspelare vinna ett parti schack om de har en poängs fördel över sin motståndare.
Även om bonden är den svagaste pjäsen på brädet, spelar den en viktig roll i spelet. I början av spelet fokuserar man mest på bondestrukturen och att kontrollera mitten av brädet med sina bönder. De andra pjäserna kommer att stödja bonden i de tidiga stadierna. Senare kommer bönderna att spela mer av en stödjande roll för de mindre och större pjäserna som kommer att begränsa de rutor som motståndaren kan nå.
Bonden är den enda pjäsen på spelplanen som inte kan flytta bakåt. Det är också den enda pjäs som du inte kan flytta samma antal rutor genom hela spelet. Första gången du flyttar en bonde kan du flytta den en eller två rutor. När
bonden har flyttats kan du bara flytta den en ruta till.
En annan skillnad med denna pjäs är att medan bonden avancerar, kan den inte slå en annan pjäs direkt framför den.
Den kan bara slå en pjäs diagonalt, men den kan inte flytta diagonalt (om den inte slår en pjäs).
”En Passant”
rörelse
Det finns bara ett speciellt drag som en bonde kan göra, kallat ”en passant”.
Detta kan bara ske omedelbart efter att en bonde har flyttat två rutor. Om du har en bonde bredvid den bonde som har flyttat två rutor, kan du ta den bonden en passant, men du har bara ett drag. Alla andra drag du gör kommer att upphäva möjligheten att använda en passant.
Bondeförflyttning
Bondepromotion inträffar när en bonde når den längsta raden från sin ursprungliga ruta – den åttonde raden för vit och den första raden för svart. När detta händer kan spelaren ersätta bonden med en dam, torn, löpare eller springare. I de flesta fall byter spelaren ut en bonde mot en dam, vilket kallas att ”slå bonden”.
Nuförtiden kan spelaren byta ut sin bonde mot vilken som helst av de pjäser som nämns ovan. De kan också förädla valfritt antal aktiva pjäser på brädet. Som
ett resultat kan varje spelare tekniskt sett ha nio damer, 10 torn, 10 löpare och 10 springare, även om detta i verkligheten är nästan omöjligt att uppnå.