I den här artikeln ska vi ta en titt på en mycket speciell pjäs i schackspelet: damen (eller drottningen). Kallas en drottning, eller till och med en jungfru, drottningen har utan tvekan en speciell plats i schackspelet. Medan kungen är den pjäs som spelet slutar med (och målet för motståndarens spel), är drottningen utan tvekanden mest kraftfulla pjäsen i spelet. Den kombinerar dragen från de två mest kraftfulla pjäserna i spelet (efter den), vilket är tornet och löparen. Det kan också dupliceras genom att en bonde flyttar fram. Så vilka är de specifika egenskaperna hos drottningens rörelser? Vad tillåter den när det gäller schackstrategi? Hur kom det sig att drottningen fick så mycket makt i spelet?
Sammanfattning:
- < a href="#sektion-2">Damen i schack, grunderna du behöver känna till
- Schackstrategi med damen i schack: gaffel, långdistanspjäs, försvar och attack.
II – Historien om damen, den starkaste pjäsen i spelet: från vesir till drottning!
- Schackspelet och schackdrottningen i samband med dess anpassning till den europeiska kulturen
- II – Schackspelets och schackdrottningens historia
/li>- Bonden och schackdrottningen under den revolutionära perioden
- Drottningen, drottning eller jungfru? Ett tydligt inflytande från kristendomen.
I – Damens rörelser i schack &.
nbsp;
Damen (eller drottningen genom språkmissbruk, även om hon noteras D som drottning på franska) är spelets mästarpjäs. Även om den har haft ännu större betydelse i det förflutna och har lösts in för att balansera spelet, är den fortfarande den viktigaste pjäsen. Vi kommer först attstudera dess rörelser. Letar du efter ett klassiskt schackbräde? Välj vårt superba turneringsschackbräde! :
1. Schackdrottningen, grunderna du behöver veta
Drottningen är en pjäs medlång räckvidd och kan förflytta sig ihorisontell linje såväl som ivertikal linje utan någon maximal ruta. Om den inte stöter på en annan pjäs i sin väg. Dess drag är därför en kombination av tornets och löparens. Som alla pjäser (utom bönder under en passant capture) äter den en pjäs genom att flytta till dess ruta.
Vardera sidan har därför en dam, placerad id1 för den vita drottningen och id8 för den svarta drottningen.
Som ett mnemotecken, kom ihåg attdamen alltid är på sin färg!
2. Schackstrategi med damen i schack: gaffel, långdistanspjäs, försvar och attack.
Damen är denperfekta pjäsen för att gaffla, dvs dubbelattack. Tack vare en stor möjlighet i det faktum att den kan täcka många rutor (horisontellt och vertikalt), görs detta möjligt. En uppskattning (som inte på något sätt är en regel) sätter dess betydelse till 9 till 10 bönder kombinerat! Damen tas ofta fram snabbt av nybörjare för att försöka fånga och sätta inschack matt kungen i bara några drag. Men detta visar sig inte nödvändigtvis vara en bra idé, vilket mer erfarna spelare inte gör.
För att det lika lätt kan försätta damen i fara. Låt oss inte glömma att dess betydelse, om den tillåter många drag, också gör den till ett riktigt mål att skjuta. Eftersom ingen annan bonde har dess värde är det bra att offra någon annan bonde för att få det! Damen är lika kraftfull i angrepp som i motangrepp, på grund av dess många möjligheter med tanke på antalet rutor den täcker, även om vissa föredrar att placera den i försvar för att utsätta den för mindre fara.
Är du intresserad av det skandinaviska försvaret, där damen spelas mycket snabbt? Manuel Apicella, internationell stormästare i schack lär dig mer om det!
II – Historien om damen, den starkaste pjäsen i spelet : från vesir till drottning!
Damen har utan tvekan blivit spelets viktigaste pjäs när det gäller attack och försvar. Dennalånga pjäs, med sin fruktansvärda kraft, förändrar helt klart hela balansen i spelet. Samtidigt som schackspelets framgång bygger på en balans mellan pjäserna är det intressant att notera att det också förkroppsligar en kultur, en era och ibland till och med ideologier. Vi återkommer till denna symboliska punkt senare, men först: Har hon alltid varit en drottning i schackspelet? Du kanske gillar vårt vackra blåbärsschackbräde? Vackert trä och drottningar i engelsk stil!
1. Schackspelet och schackdrottningen i samband med dess anpassning till europeisk kultur
Schackspelet, i dess europeiska version, skiljer sig mycket från andra. Faktum är att schack representerar samhället och det är inte för inte som den största och viktigaste pjäsen är kungen.
Pjäserna måste också placeras runt kungen i storleksordning. Detta påminner oss naturligtvis om kungliga middagar (eller till och med adelsmiddagar än idag) där de viktigaste personerna står närmast kungen. Denna aspekt måste dock nyanseras eftersom tornet, som också är en pjäs med lång räckvidd, är mycket viktigt även om det är placerat i ändarna. Det är också viktigt att komma ihåg attschackspelet behöver balans för att ge ett intressant och stimulerande spel. Allt i schackspelet kan absolut inte tolkas som en spegel av samhället såtillvida att det framför allt är ett spel ochreglerna måste ge ett balanserat spel.
Slutligen, som du kan läsa i vår artikel om schackets historia, har spelet sitt ursprung i de asiatiska provinserna och passerade genom perserna och ottomanerna för att anländaviaSpanien under den ottomanska erövringen (5 århundraden), till Europa.
Schackspelet anpassades sedan till den europeiska kulturen, av européer. Låt oss sätta det i sitt sammanhang. Schackspelet var en återspegling av de folk och civilisationer som skapade det. Således motsvarade pjäserna karaktärer från de aktuella samhällena. Det drottningmynt vi känner till idag var inte drottningen utan en rådgivare, vesiren(vizier, vazir, wasîr, wesir eller till och med wezir). Kungen var en shâh, vilket motsvarade denpersiska regimen. Det fanns
till och med enelefant i stället för dåren!
Så, eftersom vi är intresserade av platsen fördrottningen bör vi notera att det ursprungligen varvisiren. Wesiren hade mycket mer begränsad rörelsefrihet, han kunde bara göra ett diagonalt drag på en ruta. Detta gjorde honom till enkortdistanspjäs, vars betydelse inte alls kunde mäta sig med den europeiska drottningen. När schackspelet anlände till västvärlden gjorde européerna spelet till sitt eget och därför anpassade de det helt naturligt till sin representation av samhället, sitt samhälle. För att lära dig mer om schackspelets historia, gå till vår dedikerade artikel! På detta sätt blir elefanter som inte är så bekanta för dem galna. Notera platsen bredvid det kungliga paret, som för att roa dem. Denna passage underlättades förmodligen av att ordet elefant översattes till persiska ().Fil, på sanskritpīlu vilket ger ”galen”).I alla fall verkar idén vara tillräckligt naturlig. Shâh blev kung och vid hans sida fanns också helt naturligt drottningen. Ryttaren förblir en ryttare, vilket också verkar logiskt eftersom detta är gemensamt för de 2 civilisationerna. Det är också värt att notera att ryttaren har blivit, om inte en viktig del av spelet, så åtminstone dess estetik. Den stora vänskapen mellan hästar och européer kan ha något med detta att göra.
Slutligen var det alltså i detta sammanhang av anpassning av ett persiskt spel från Asien som drottningen blev drottningen.
Drottningen får stor betydelse när det gäller rörelse, vilket radikalt förändrar det ursprungliga spelsättet. Drottningen runt 1470 (liksom kungen) kan dessutom göra ett hopp på två rutor utan att ta med det första draget. Detta gör henneskillnadsvis kraftfull att försvara och attackera många rutor samtidigt! Så mycket att det skapade en verklig obalans i spelet… Denna obalans skulle återställas 110 år efter dessa förändringar genom uppfinningen av kastning och sedan slutet på detta tvåstegs hopp. Drottningens rörelser var sådana att schackspelets namn till och med skulle bli impregnerat av dem, mycket mer centrerat kring drottningen, spelet kallades då ””.schack av drottningen” eller ”spel av den ursinniga drottningen”! Detta visar att spelet vid denna period tydligt hade damensgravitation i centrum.
2. Bönder och schackdamen under den revolutionära perioden
Som vi har sett i schackhistorien hade schackspelet, som en representation av samhället, en symbolisk betydelse. Under den revolutionära perioden fick till exempel bönderna stor betydelse i de republikanska spelarnas schacktänkande. Detta för att visa på människornas betydelse i samhället. Det var detta som fick vissa att hävda att hela spelet baserades på placeringen av bönderna, ett sant politiskt koncept. Schackspelet förbjöds senare av revolutionärerna 1789 eftersomanvändningen av kung och drottning ansågs vara monarkistisk. Vi har också länge sett att schackspelet användes av kommunisterna (just som en förlängning av den franska revolutionen) för ideologiska syften. Det var i samband med den franska revolutionen som en regel lades till i spelet. Regeln var att en bonde kunde bli en drottning. Som ett resultat kunde bonden nu äta sina motståndare. Bonden
kunde, i meritokratins bildförvandlas till den mäktigaste pjäsen i spelet om den nådde slutet av schackrutetesterna på 8thfallet till exempel.
Det är därförvissa spel har 2 extra pjäser, som ärtvå extra drottningar (en vit och en svart) i händelse av att en bonde lyckas bli en drottning. Konventionen är att om det inte finns någon andra dam används ett inverterat torn. Om du letar efter ett schackspel med två extra drottningar har vi precis vad du behöver:
3. Damen, drottning eller jungfru? Ett tydligt inflytande från kristendomen.
Ett sådant symboliskt mynt får oss naturligtvis att fundera över drottningens och därmed kvinnans plats i den sociala ordningen. Ur detta växer en teori fram, nämligen att damens makt är ett eko av kvinnornas ökade makt i de italienska furstendömena under 1400-talet. Detta århundrade motsvarade drottningens överväldigande (omkring 1470), och det verkar till och med som om det var Isabella den katolska som uttryckligen bad om att drottningens plats och rörelser skulle ändras! Drottningen bad om att drottningen skulle få mer makt på schackbrädet! Det är nu
hon kommer att kunna röra sig överallt.
Observera också att damen också kallas drottning och ibland till och med jungfru. Detta kanske kommer som en överraskning, men alla dessa namn får oss självklart att tänka på Jungfru Maria, vår dam. Med tanke på detta kan vi anta att hennes makt i spelet kommer från den kristna kulturen. Drottningar har naturligtvis alltid varit mycket viktiga i kristna samhällen. Jungfru Maria (det är förmodligen inte för inte som drottningen också kalladesjungfru) har en mycket viktig plats i den kristna liturgin. Maria beskrivs dessutom som ”drottning” (jfr.Salve Regina, översatt som ”Je vous salue Marie” på franska, men på latin betyder ”regina” faktisktdrottning). Kvinnors ställning i kristna samhällen är alltså helt unik. Och drottningarnas betydelse visar detta väl.
I Frankrike, till exempel, har drottningar styrt landet vid många tillfällen. Vi kan tänka på Blanche av Kastilien, som i S:t Ludvigs frånvaro styrde landet. Men det fanns också hennes mormor, Eleonora av Akvitanien, som styrde Frankrike tillsammans med sin make, kungen. Hon hade ett enormt inflytande på fransk och brittisk politik, eftersom hon var drottning i båda länderna (vilket saknar motstycke i historien)! Vi kan naturligtvis också tänka på Katarina av Médicis, en drottning om någon, och så många andra… Ingen kan förneka betydelsen av helgon och drottningar i kristna samhällen. Mariakulten är mycket viktig för kristna, och ännu viktigare i Frankrike. Ett av de mest älskade helgonen i Frankrike är också Jeanne d’Arc (det är sällsynt att se en kyrka utan hennes staty).
I denna fortsättning är det faktiskt Marianne (en sammandragning av Marie och Anne, som är Maries mor) som representerar republiken. Vi skulle enklare kunna tala omfin amor, som satte damen på en veritabel piedestal genom att göra henne till föremål för riddarens alla uppoffringar. Poeternas tradition var också att skriva vackra dikter till drottningen, som den berömde Ronsard gjorde. Ett intressant faktum är att hebréerna redan hade en mycket bättre ställning för kvinnor än sina grannar. Hos romarna, till exempel, med kanonisk lag, hade kvinnor en extremt begränsad plats och kunde inte ens verkligen kontrollera sina liv. Inte heller hos grekerna var situationen mycket bättre. Régine Pernouds arbete är mycket intressant i detta avseende. Hon tenderar att visa att kvinnornas ställning var mycket bättre under medeltiden, på grund av kristendomens enorma inflytande vid den tiden (vi har till exempel hittat röstlängder för val av borgmästare som innehåller kvinnors förnamn från 1100-talet). Men att det var den kanoniska rätten, eller den romerska rätten, som hade ett negativt inflytande på hennes status därefter.
Slutsatsen är att denna period av medeltiden därför motsvarar den då en mycket viktig drottning i spelet konstituerades (1400-talet). En förklaring skulle kunna vara att det var kristendomen, som hade sin höjdpunkt under denna period, som hade ett djupgående inflytande på drottningens symboliska (och verkliga) betydelse. Notera också att i sin traditionella form (staunton) bär kungen ett kors på huvudet, så det faktum att det potentiellt är Isabella den katolska (med ett mer än explicit namn) som stöder drottningens makt, stöder ytterligare denna analys.
Det har skrivits mycket om schackdrottningens historia, men dess design har lett till att många drottningar har snidats i trä. Faktum är att drottningen har tagit många former i schack. Den mest kända är uppenbarligen stauntonformen. Drottningen kännetecknas sedan av sin storlek (den näst största i spelet) och sin krona som motsvarar drottningarnas kronor. PåThe King’s Chessboards™ erbjuder vi över 600 drottningstilar… Du kommer säkert att hitta din i detta breda urval! Här är några av våra rekommendationer:
Du hittar 2 fler drottningar med dessa fantastiska schackuppsättningar! Här är ett schackspel i buxbom med en mycket originell stil:
Vårt Staunton-schackspel i exotiskt trä:
Snyggt Staunton schackspel som kan rullas upp! :
Mycket fint schackbräde i exotiskt trä med schackspel i svart ebenholts och buxbom:
 nbsp;
Källor:
https://fr.
wikipedia.org/wiki/Dame_(%C3%A9chess)
https://fr.wikipedia.
org/wiki/Isabelle_la_Catholique
https://www.babelio.com/livres/Pernoud-Pour-en-finir-avec-le-Moyen-Age/30185
https://www.lefigaro.fr/culture/2014/08/03/03004-20140803ARTFIG00122-les-rois-du-roque.php
https://www.dictionnaire-academie.fr/article/A9R1408