Den här artikeln är avsedd för absoluta nybörjare! Du hittar alla regler och förklaringar du behöver för att börja spela schack, eller kontrollera dina schackkunskaper. Du kan ta reda på specifika punkter på bara några sekunder genom att klicka på innehållsförteckningen, men du kan också läsa hela artikeln och följa den inlärningsväg som den inbjuder dig att ta. I hela artikeln hittar du frågor om det du har läst. Svaren på alla dessa frågor hittar du i slutet av artikeln, liksom det stora slutquizet om hela artikeln! Så att du kan memorera vad du har lärt dig.
Summary:
II – De allmänna saker du behöver veta för att förstå schackspelet och dess regler.
1. Att
orientera schackbrädet korrekt.
2. Förståelse för schackets algebraiska notation.
3. De olika delarna av schackbrädet: hitta din väg runt din strategi.
4. Schackpjäserna, förstå deras beteckning på diagrammet och deras värde i spelet.
III – De 5 grundläggande schackreglerna du behöver kunna.
Schackregel #2:Flytta schackpjäser
Schackregel #3:Bondeförflyttning
Schackregel #4: En passant-slag.
Under partiets gång: Schack matt
1:a möjliga slutspelet: Schackmatt
2:a möjliga slutspel: oavgjort
Schackregler BONUS: 13 frågor för att kontrollera dina kunskaper!
V – Spela schack nu! Skäl att börja, hur man gör, utrustning att ha?
I – Den utrustning du behöver för att spela schack.
Schackbräde:Du kommer att behöva ettschackbräde. Om du fortfarande inte spelar på tävlingsnivå behöver du inte oroa dig för standarder. Ett faktum att tänka på är attom du vill spela in dina partier, behöver du ett numrerat schackbräde för att göra detta enklare. Även för erfarna spelare kan detta vara riktigt intressant i din utveckling. Schackstrategi kräver verkligen det! Eller för att spela blint till exempel, behöver du numrering på brädet. Upptäck alla våra schackspel för att spela ditt första parti schack !!!
Anteckningsbok : Som vi just nämnde, om du vill skriva ner dina partier för att hålla ett register över dem, kommer du att behöva enanteckningsbok speciellt anpassad för detta ändamål. Vi har fortfarande notationen av Napoleons påstådda partier, detta är mycket intressant! Om du vill att dina partier ska vara som Napoleons, välj ett schackblock utan vidare dröjsmål!
Schacktillbehör : Sedan, beroende på ditt spel, kommer du att ha behöva enschackklocka. De flesta spelare behöver dem för att göra spelet mer dynamiskt och förhindra att en eller båda spelarna går vilse i sitt strategiska tänkande i obegränsad utsträckning. Det är verkligen viktigt att ha ettsätt att begränsa speltiden för varje spelare för att behålla harmonin mellan de två och möjliggöraett njutbart spel.
Schackbrädet i vinyl :Det här är också en riktigt bra sak att ha med sig på resan! Det gör att du kan behålla ditt tunga schackbräde hemma och ta med dig ett lätt, transportabelt schackbräde. De är numrerade och är naturligtvis nödvändiga för dem som tävlar.
Så, vi har precis täckt schackutrustningen. Självklart kan detta material kompletteras allteftersom du lär dig och efter dina behov. Det viktigaste att skaffa är naturligtvis brädet och schackpjäserna (klockan kommer inte långt efter!).
II – Grunderna du behöver veta för att förstå schackspelet och dess regler.
Schackbrädet är platsen för slaget, och platsen för slaget måste dukunna innan du ger dig in i striden! Att känna till sammansättningen av den plats där konfrontationen äger rum är mer än nödvändigt, för detta måste du ha en god förståelse för vad ett schackbräde är och dess sammansättning. Detta kommer också att ge dig en bättreförståelse för värdet av var och en av pjäserna och vad derasplacering dikterar. På plats, strateg!”
Så, låt oss komma igång. Ett schackbräde är en kvadrat med 8 x 8 rutor. Eftersom 8 x 8 = 64, består schackspelet av64 lika stora rutor. Med8 kolumner och 8 rader, som var och en består av8 rutor.
Dessa kvadrater är avtvå olika färger, vissasvarta och vissavita. Rutorna är naturligtvis inte nödvändigtvis svarta eller vita, men de är alltid färger som ger kontrast. Den mörkaste färgen representerar alltså de svarta och den ljusaste de vita.Det här var inte alltid fallet, på andra epoker (medeltiden) var rutorna oftare röda, idag finns de i alla färger men i dagligt tal kallas de svarta eller vita.
1. Orientera ditt schackbräde korrekt
Schackbrädet är visserligen kvadratiskt, men det är ändå numrerat och kan därför inte tas i vilken riktning som helst. Således ärdamen alltid på en ruta med sin färg! Detta är en viktig punkt för att orientera ditt schackbräde korrekt. Notationen bör därför vara som följer. Numreringen som vetter mot dig och din sida ska vara i bokstäver från ”a till h”. På din vänstra sida kommer kusten naturligtvis att visa dig den horisontella numreringen av brädet.
2. Förstå algebraisk notation i schack.
Här följer
några förklarande exempel så att du förstår hur vi kommer att namnge en ruta. Du kan självklart tänka på ett sjöslag, eller en GPS-koordinat. Det är samma förenklade princip,att etablera en position med hjälp av landmärken. På ett schackbräde finns det8 kolumner (uppifrån och ner, fråna till h) som är vertikala.
Så det kallas enalgebraisk notation.
Fråga 1: Om den vita damen ovan flyttar så långt som den kan på höger diagonal, på vilken ruta kommer den att vara?
3. De olika delarna av schackbrädet: hitta rätt med din strategi.
Så, låt oss komma igång. Ett schackbräde är en kvadrat med 8 x 8 rutor. Eftersom 8 x 8 = 64 består schackbrädet av 64 lika stora rutor. Med 8 kolumner och 8 radersom var och en består av 8 kvadrater.
Och så, eftersom det är en kvadrat,8 rader (höger till vänster, från1 till 8)
Det du ser precis ovan kallas ett diagram, det är en representation av schackbrädet, där kommer symbolerna för pjäserna som du kommer att upptäcka precis nedan att visas.
Kolumnerna från ”a till d” (rutan längst till vänster om drottningens ruta utgör drottningens flygel av ditt bräde. Detsamma gäller för din motståndare. Som
du säkert har insett utgör kolumnerna ”d till h” kungsflygeln av din uppsättning.
4. Schackpjäser
, förstå deras notation på diagrammet och deras värde i spelet.
Du känner förmodligen redan till dem eftersom dessa symboler är så populära, de är i själva verket de konventionella representationerna av schackpjäser på ett diagram.
Det här ger en gemensam referens för alla spelare runt om i världen! Och det används också ofta i tävlingar för att arbeta och utvecklas i schack tack vare väggdiagram. Som vi såg ovan registreras schackpartier också på en speciell schackbok för att hålla reda på dem, så varje pjäs har sin egen bokstav. För att registrera varje drag använder vi algebraisk notation för att notera bokstaven och dess position! Visst
är det enkelt?
För nybörjare kan det vara frestande att beskriva vad man ser, t.ex. en häst och en dam.Men det är faktiskt en springare (noterad C) och en dam (noterad D). På engelska säger vi Queen (noterat Q) och det är sant att vi själva historiskt sett kommer att kalla henne det.
Men det är en annan historia, om det intresserar dig kan du ta reda på mer om schackdrottningens historia!
Kolumnerna från ”a till d” (rutan längst till vänster om drottningens ruta utgördrottningens flygel på ditt bräde. Det omvända gäller för din motståndare. Som du säkert har förstått utgör kolumnerna i ”d till h”kungsflygeln på ditt bräde.
Påminnelse: Damen står alltid på en ruta med sin färg, det högra tornet står också alltid på en ruta med sin färg!
Som du kan se här har schackpjäser inte samma värden. Värdet på en pjäs är indexerat till de rutor som dess drag täcker!
III – De 5 grundläggande schackreglerna du behöver känna till.
Här kommer vi att beskriva de grundläggande reglerna för att spela schack. Dessa regler kommer att kompletteras med kapitlet om schack och schackmatt.
Schackregel #1: Ta en pjäs.
I schack spelar varje spelare en pjäs i taget.
Att spela sin tur innebär att man flyttar en pjäs på brädet. Om den pjäs du flyttar stöter på en motståndarpjäs i sin väg kan du ta den pjäsens plats med din pjäs, du tar den. Det är så här du ”tar” en motståndarpjäs och sedan placerar den på din sida av brädet. Du kan inte flytta en av dina pjäser till ett fält där en annan av dina pjäser redan befinner sig.
Språngare, kast och flytt av kungen är undantag till dessa regler! Vi kommer att titta på dem i mer detalj senare.
Schackregel nr 2: Förflyttning av schackpjäser
Varje typ av pjäs (torn, springare, dam) har sin egen förflyttning.
Med andra ord kan den göra specifika drag på schackbrädet. Så låt oss ta en titt på vilka dessa drag är Kolla också in vår artikel speciellt tillägnad flyttning av schackpjäser.
kungens rörelser:
drottningens rörelser:
töntens rörelser:
ryttarens drag:
The tour moves:
pionens drag:
Hur kan bonden ta en pjäs?
Bonden kan ta en pjäs, vilken pjäs som helst, så länge pjäsen är en ruta högre diagonalt än den svarta bonden under den. Den svarta bonden kan tas av den vita bonden, precis som den vita bonden kan tas av den vita bonden. Prise en passant är ett undantag.
Varning: Bonden kan inte vända och flytta bakåt!
För mer information om att flytta schackpjäser, gå till vår artikel som är helt dedikerad till att flytta schackpjäser!
Schackregel #3: Pjäsfrämjande:
Befordran av bonden till drottning, som initierades av republikanerna, gjordes med en idé om meritokrati (att visa att även den mest lambda av bönder kan bli den mäktigaste av pjäser). Bonden fick
alltså den märkliga egenskapen att kunna bli den mäktigaste pjäsen.
Hur befordrar man bönder?
För att bli befordrad måste bonden nå rad 8: den sista raden. Eller om den tar en pjäs på den sista raden. När detta har gjorts kan spelaren förvandla sin bonde till vad han vill (drottning, löpare, torn eller springare). Man kan alltså till exempel få 2 drottningar eller 3 löpare.
Schackregel 4: Fånga en passant.
En vit bonde förflyttar sig två rutor på sin ursprungliga rad för sitt första drag (se bondedrag).
Den hamnar bredvid en svart bonde vid denna punkt (på samma 4-kolumn). Den svarta bonden kan sedan äta den vita bonden som om den hade ätit den en ruta tidigare. Som om den vita pjäsen bara hade flyttats framåt en ruta. Den svarta bonden byter därför rad och flyttar fram bara en ruta.
Här är en videosammanfattning:
Här finns också ett förklarande steg-för-steg schackdiagram:
Schackregel nummer 5: kastningen.
Kastning är ett speciellt drag. Det är faktiskt den enda gången som ett torn kan hoppa över en annan pjäs utan att ta den (som springaren) och att två pjäser kan flyttas i ett enda drag!”
Rock består av ett utbyte av rutor. Kungen kan flyttas två rutor i riktning mot det torn som han slottar med (och ja, var försiktig, det finns 2 torn!). Slutligen kommer tornet att stå bredvid kungen på den ruta som är närmast kungens och passerar över kungen.
Påminnelse: För att påminna dig om vilken ruta närmast kungen du ska placera tornet (till höger eller vänster om kungen), kom ihåg att tornet nödvändigtvis måste gå över kungen när du slår slott!
Det finns stor och liten slottning.
Stor kastning är kastning som görs med tornet längst bort från kungen (till vänster om kungen för vit), liten med tornet närmast (till höger om kungen för vit).
Påminnelse: För att komma ihåg skillnaden mellan stor och liten kastning.
Om kastningen görs på kungsflygeln är det en liten kastning. Om kastningen görs på damflygeln är det stor kastning.
Varning: Du måste först ändra kungens plats och sedan tornet, annars kommer ditt drag att betraktas som olagligt. (Det är allt som finns att säga!)
Här är de 3 ögonblick då rokade är möjligt :
- När varken tornet eller kungen har flyttat sig från sin ursprungliga plats i spelet (även om de har återvänt till den ursprungliga platsen är detta inte möjligt). I det fall då ett torn har flyttats men inte kungen, kan kungen fortfarande slå med det andra tornet.
- När det inte finns någon pjäs mellan kungen och tornet.
- När tornet angrips på sin målruta. Till skillnad från situationen där det skulle vara kungen, kan tornet attackeras på sin ankomstruta. Detta kan vara en uppoffring för att få sin kung ur schack.
Här är de 5 ögonblick då rotering inte längre/inte är möjligt:
- När tornet eller tornen har flyttat sig från sin ursprungliga position.
- Om kungen har flyttat från sin ursprungliga plats, är ingen mer kastning (liten eller stor) möjlig för pjäser med samma färg som den kung som har flyttat.
- Om det finns en eller flera pjäser mellan kungen och tornet som du vill kasta med.
- Om kungen, när den kastar, kommer att passera genom ett fält där den skulle vara i schack.
- När den ruta dit kungen kommer i slutet av sin kastning angrips av en motståndarpjäs. Kungen kan inte heller sätta sig själv i schackmatt för att kasta.